یادداشتها و درد دل‌های یک طلبه

اسلام و ادیان، فرهنگ، عرفان‌های نوظهور، نقد اجتماعی‌سیاسی، مهدویت، نکات ویرایش و نویسندگی

یادداشتها و درد دل‌های یک طلبه

اسلام و ادیان، فرهنگ، عرفان‌های نوظهور، نقد اجتماعی‌سیاسی، مهدویت، نکات ویرایش و نویسندگی

طلبه‌ام و به نوشتن علاقه‌مندم. سعی می‌کنم در این درگاه، از دغدغه‌های فکری و دل‌مشغولی‌هایم را که دیگران کمتر به آن می‌پردازند، بنویسم.

بایگانی

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گرفتن پول از دولت،بزرگترین اشتباه حوزه علمیه بوده است!

آیت الله مسعودی خمینی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با شفقنا:

🔹"حوزه از اول انقلاب تاکنون یک اشتباه بزرگ کرده و آن اینکه از دولت بودجه گرفته است درحالیکه نباید می گرفت. حوزه باید طبق امور سنتی که امام فرمود عمل کند، نباید زیربار این برود که هزار نفر را بگیرد برای اینکه امتحانات برگزار کند و پایان نامه بگیرد.

🔹گرفتن مبلغ از دولت اشتباه بزرگی بود، نباید بگیرد. در موضوع شیوه امتحانی نظیر شیوه دانشگاه ها هم نباید امتحان داشته باشد بلکه باید مانند سابق، افرادی بیایند نزد بزرگان و مراجع، درس بخوانند و آن استاد بزرگ، درس ایشان را تائید کند و امتحانات پیش آقایان مراجع داشته باشند نه امتحان برای مدرک.

🔹بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله محفوظی کجا مدرک گرفتند؟ چه پایان نامه ای نوشته بودند؟ مدرک گرا کردن حوزه اشتباه بزرگ حوزه بود و علاوه براین، هرکسی که وارد حوزه شد، پذیرفتند.

🔹ما قبل از انقلاب، روز اولی که با عده ای خدمت علما و بزرگان رفتیم، صحبت این بود که افرادی که وارد حوزه می شوند باید اصل و نسب او معلوم شود، و وقتی وارد حوزه شد فقط برای درس بیاید نه مانند الان که برخی برای مدرک گرفتن و کارکردن در ادارات بیایند.

🔹وجوهاتی که تحت عنوان شهریه به طلاب داده می شود برای این است که طلبه به درس و بحث بپردازد یعنی برود گوشه ای بنشیند درس بخواند، عالم شود و بعد در ممالک و مناطق تبلیغ اسلام و دین کند نه اینکه برود در اداره مشغول کار شود."

بنده به عنوان یک طلبه شاهد هستم که طلاب به جای فراگرفتن علم شدیدا مدرک گرا شده اند و علم را نه برای یادگیری بلکه برای پاس کردن واحدهای امتحانی می گذرانند و برای گذراندن امتحان هم به خواندن یک تلخیص و حل چند نمونه سوال امتحانی بسنده می کنند بدون اینکه علمی فرا گرفته باشند.

چه لزومی دارد این همه طلبه جذب شود اما توان علمی نداشته باشند؟ بهتر نیست همان وجوهات را به جای اینکه بین 5 نفر تقسیم کنند آنها را به یک یا دو نفر بدهند. چون ههه میدانند شهریه ای که به طلاب داده می شود اندک است و کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد و دنبال کارگری و اشتغال در ادارات یا سایر مشاغل کم درآمد می روند. اما بهتر است به اندازه کافی شهریه دریافت کنند اما در ازای آن حوزه از آنها کار بکشد نه اینکه پس از سالها درس خواندن سراغی از آنها نگیرد که کجا هستند و چه می کنند؟

 


  • ع. ایمانی نسب